#277 Gelukkig niet

Mijn dag begint met de vraag: ‘Is jouw beroep ook je coping mechanisme?’ Gesteld door Stine Jenssen in de podcast ‘de zin van de dag’. Interessante vraag. Uiteindelijk bleven er dan twee vragen over: ‘Hoe reageerde jij in de overlevingsstand?’ en ‘Kun je benoemen welke kwaliteiten daarbij horen?’

Het mag duidelijk zijn, aan talent geen gebrek. Een reclametekst stelt me later een vraag: ‘Voel jij je soms of vaak somber?’ Mijn antwoord: ‘Gelukkig niet’. Een reactie kon niet uitblijven: ‘Er zijn 365 dagen in een jaar. Is er geen enkele dag waarop je een moment hebt dat je verdriet, melancholie of iets van donkerte ervaart?’

Verdriet, melancholie of donkerte zijn woorden waarvan ik de betekenis als zodanig nu niet ervaar. Dat wil niet zeggen dat ik die gevoelens nooit ervaren heb. Alleen nu hebben ze geen plakkracht meer. De wind waait ze weg. Einde discussie. Ik geef toe dat ik lichtelijk vals speel. Maar ‘Athenea Minerva Sophia’ zou me gelijk geven.

De Godin van de wijsheid (en andere deugden) hield wel van types als Odysseus. Losgeslagen mannen die na een lange reis van zelfontwikkeling de kwaliteit van de deugniet in het spel brengen. Als ‘coping mechanisme’ en ‘talent’. Ik heb makkelijk praten. Als Pensionado sta ik buiten het spel en herken de verkoopmechanismen.

Niet om het één of het ander, filosofische vragen hebben hun nut. In deze fase van mijn leven zie ik duidelijker dan ooit dat ‘waar je geen belang bij hebt, je niet raakt’. Wat dat betreft zou ik aardiger zijn als ik acquirerende zzp-ers niet lastig val met plagerijen. Toch, als je onderweg bent naar morgen, kan een plaagstoot helpen.

Het verschil tussen een vraag die ik als zinvol ervaar of als onzin ligt in de toon of in de onderstroom. Coaches zijn er genoeg. Zelfs voor de zeer getalenteerden is zo’n bestaan een hele uitdaging. Want, de tijden zijn veranderd. Een praktische keuze qua metier kan leven lichter maken, met minder geldzorgen. Als je kunt.


Luckily not

My day starts with the question: ‘Is your profession also your coping mechanism?’ Asked by Stine Jenssen in the podcast ‘the meaning of the day’. Interesting question. Ultimately, two questions remained: ‘How did you react in survival mode?’ and ‘Can you name which qualities belong to that?’

It is clear, no shortage of talent. An advertisement later asks me a question: ‘Do you sometimes or often feel sad?’ My answer: ‘Luckily not’. A response was inevitable: ‘There are 365 days in a year. Isn’t there a single day when you have a moment when you experience sadness, melancholy or something of darkness?’

Sadness, melancholy or darkness are words whose meaning I do not experience as such now. That doesn’t mean I’ve never experienced those feelings. Only now they no longer have adhesive power. The wind blows them away. I admit to cheating slightly. But ‘Athenea Minerva Sophia’ proves me right. End of discussion.

The Goddess of wisdom (and other virtues) liked types like Odysseus. Unhinged men who, after a long journey of self-development, bring the quality of the rascal into play. As a ‘coping mechanism’ and ‘talent’. It’s easy for me to say. As a Pensionado, I am outside the game and recognize the sales mechanisms.

Not for one thing or another, philosophical questions have their uses. At this stage of my life I see more clearly than ever that ‘what doesn’t interest you doesn’t affect you’. In that respect, I would be nicer if I did not bother acquiring self-employed people with teasing. Still, if you’re on your way to tomorrow, a tease can help.

The difference between a question that I experience as meaningful or as nonsense lies in the tone or in the undercurrent. There are plenty of coaches. Even for the very talented, such existence is a challenge. Times change. A practical choice in terms of profession makes life a lot easier, with fewer financial worries. If you can.


24 thoughts on “#277 Gelukkig niet

  1. Zo is het helemaal Huub 😊

  2. André Vollering April 9, 2024 — 8:57 am

    Interessante vraag. Is vaak wel zo… in de hulpverlening bijvoorbeeld.

    1. Tja, beroepen en coping mechanismes zijn een gezellig stel 😉

  3. Uvi een roerloze reiziger April 9, 2024 — 9:10 am

    Uvi een roerloze reiziger liked your post #277 Gelukkig niet.

  4. Fijn stuk bedankt hahaha heel grappig! Wat ik zo grappig vind is: Ander leven ander perspectief dat Zwitserleven.

    1. Inderdaad Simone, drie keer rond de Matterhorn met een helikopter en dan brommer leren rijden of scootmobiel.

  5. Lucas Dewaele liked your post #277 Gelukkig niet.

    1. Hartelijk dank Lucas, gelukkig niet.

  6. Stan Lenssen liked your post #277 Gelukkig niet.

  7. Jaspersontheroad liked your post #277 Gelukkig niet.

    1. Dank Ron en ook gij gelukkig niet? 😉

  8. Peter Trouwborst April 9, 2024 — 1:48 pm

    👍

  9. Mooi dat deze gevoelens bij jou geen plakkracht meer hebben. Dat betekent dat je een innerlijke reis hebt gemaakt.

  10. Maaike Klerkx liked your post #277 Gelukkig niet.

  11. Marjan Clarie Meijer ondersteunt dit.

  12. Herkenbaar Huub, goede vervolgvragen.

    1. ‘Meemaken’ blijft het devies, Rien!

Leave a comment

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close